Tuesday 2 August 2016

Rumusan

Petikan membincangkan cara-cara membendung pencemaran alam sekitar di Malaysia

  Cara-cara membendung pencemaran alam sekitar adalah, memberikan pendidikan awal kepada golongan kanak-kanak berkaitan alam sekitar. Selain itu, Kita juga perlu mengajar kanak-kanak membuang sampah di tempat yang disediakan seperti tong sampah. Cara-cara yang lain adalah mengumpul bahan buangan seperti tin aluminium dan surat khabar lama dan seterusnya dibawa ke pusat kitar semula. Seterusnya, kita boleh membendung pencemaran dengan berjimat cermat seperti menggunakan semula barang-barang lama dan jadikan kraf tangan. Di samping itu, kita juga boleh mengelakkannya dengan mendermakan pakaian lama kepada rumah-rumah kebajikan atau anak yatim. Malah, ia juga boleh dibendung dengan menjalankan program gotong-royong membersihkan kawasan kejiranan, menyertai ceramah atau kempen penjagaan alam sekitar

  Kekangannya pula termasuklah sikap  individu  dan  organisasi  yang  tidak bertanggungjawab membuang sampah di tempat yang tidak sepatutnya. Ia juga disebabkan oleh penggunakan kenderaan bermotor seperti kereta dan lori yang mana asap yang dikeluarkan terlalu bahaya untuk alam sekitar. Malah, pembakaran secara terbuka juga merupakan satu faktor besar dalam pencemaran alam sekitar.

   Kesimpulannya, setiap individu perlulah memberi peranan agar gerakan ini dapat memberi kesan yang secukupnya dalam membendung pencemaran ini dan perlulah diberi tindakan awal seperti pepatah yang menyatakan "Sediakan Payung Sebelum Hujan".

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.