Thursday 14 April 2016

Jurnal 14/4/16

Hari ini dikejutkan dengan kematian ibu saudara kepada kawan saya. Sama-samalah kita berdoa membacakan yassin kepadanya. Alang-alang sudah malam jumaat. Kenapa kita tidak selitkan sekali doa untuknya. Melainkan kamu tidak mahu membacanya. Haha.

 Hari ini, saya ingin mengbincangkan sedikit tentang persahabatan. Kenapa kita perlukan kawan. Kenapa kita perlu memilih kawan, apakah definisi seorang kawan yang kita perlu fahami. Kawan ini adalah satu objek yang kita menemani kita, berjuang bersama-sama dengan kita, membantu kita, mendorong kita, keluarga kita, sahabat kita. Kawan yang kita cari perlulah seorang yang memahami dan tidak mengangkat darjatnya sendiri setinggi awan di langit. Saya mempunyai seorang kawan yang boleh dikatakan menghina saya kerana latar belakang saya tidaklah sebagusnya dan membuatkan dia menjadi seorang yang selalu menghina dan tidak hormati saya [ada kebanyakan waktu. Cadangan saya tidak didengari, malah mengelak pertanyaan saya terhadapnya, juga disertakan mukanya yang tidak puas hati terhadap sesuatu yang ada pada diri saya. Jadi, kawan yang sebegini perlulah kita jauhi walaupun dia merupakan seorang yang bijak pandai. Apa guna bijak pandai jika dia masih lagi mengamalkan sikap pilih kasih. Itu sahaja. Pilihlah kawan anda dengan betul dan berhemah. Relakan bersendirian berbanding beekawan dengan seseorang yang tidak menerima diri anda

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.